onsdag den 9. maj 2007

Den daglige afbrænding af fødevarer

Nej, jeg snakker ikke om EUs overskudslagre. Jeg refererer til det dagligt tilbagevendende ritual i mit køkken, hvor man kan se mig stå og kampsvede mens jeg klamrer mig til et fedtet eksemplar af Frk. Jensens kogebog og en udpint grydeske.

"Ingefær? Ingefær??? Jamen, jeg har jo for hulan ikke noget ingefær! ... Godt så, så prøver jeg dét her - det ligner sgu da lidt, farven er da der hen af? Det er nok lige fedt!" (ingefæren erstattes af hvidløgsgranulat) ... *Røre-røre-røre-mister tålmodigheden* ... "og så kan jeg nok godt liiige nå at læse lidt online nyheder imens det alligevel bare står der og står."

... 45 minutter senere: Jeg har nu spillet et eller andet åndssvagt online spil i tre kvarter og har glemt alt om at jeg er i gang med at lave mad. Røgen breder sig .. Knægten råber nedefra "hva'øh? lugter her ikke mærkeligt?" Guuuud jo! Maden!

Og sådan går det for det meste.

Altsammen i bedste mening i et forsøg på at please Knægten, som skal have noget ordentlig kost - men som i virkeligheden hellere ville ha' en Måge Menu.
Men han må lide må han! Sammen med mine kogeplader, mine hårdt ramte gryder og mine svedne pander. En eller anden dag skal jeg nok se lyset uden at kunne lugte røg samtidigt.

Forleden hvor jeg netop havde proppet nogle rester fra dagen før ned i en gryde og også just glemt at jeg havde gjort det, hørte jeg et udbrud fra Knægten: "Årh! Mor! Jeg kan lugte noget rigtigt lækkert mad!"
"Orv" tænkte jeg - det var da utroligt? Var jeg virkeligt i gang med noget kogekunst der bevægede sig i den rigtige retning?
Men så gik der et øjeblik mere og så tilføjede han: " ... Men jeg tror det kommer inde fra naboen af ..."

Så var jeg mere rolig igen. All was normal, nothing to see here - pass on!

Knægten er allerede begyndt at true mig med sanktioner, hvis jeg brænder nissens julegrød på til december. Men hva' - jeg har jo over et halvt år endnu til at øve mig i!

2 kommentarer:

Pia sagde ...

Høkasse! Det er svaret på alle dine svedne bønner :0)

Klaus Kaan sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.