fredag den 17. august 2007

Fordækt fjerkræ

Jeg har altid godt kunnet lide fugle, så jeg har for vane at holde et par stykker indespærret i min stue. Generelt kommer vi meget godt ud af det med hinanden, mig og fuglene - Jeg giver dem kost og logi og driller dem når jeg keder mig, til gengæld smider de deres fjer over det hele, skider på mine gardiner og larmer infernalsk, vedholdende og konsekvent hver gang jeg har tømmermænd.


Men det er ligesom om at jeg ikke altid har været lige heldig med det fjerkræ jeg vælger at lade flytte ind. Der sker skumle og fordækte ting i deres nærhed.

For et par år siden gik jeg og tullede rundt i lejligheden mens jeg drak morgenkaffe, så fik jeg øje på fuglen og tænkte at jeg da lige ville være rar og give den et stykke salat. Så jeg fattede et stykke salat og gik hen til buret, fløjtede lidt og satte salatbladet fast. Fuglen kiggede på salaten, kiggede på mig, sagde pip og faldt død af pinden.
Siden den dag har jeg ikke turdet give mine undulater salat - for det kan jo umuligt have været mit morgenhår og ditto ånde der skræmte den ihjel ... eller kunne det? Tanken kunne ikke rigtigt slippe mig igen, måske var synet af mit fjæs simpelthen bare for meget for de stakkels, sagesløse fugle?


I dag da jeg gik forbi fugleburet valgte den ene af mine fugle at lave nøjagtigt samme stunt. Karl sagde simpelthen pip og kastede sig frådende og stendød ned i bunden af buret. Først troede jeg at det var mig igen - at jeg simpelthen havde slået den ihjel ved min blotte tilstedeværelse. Og hvordan skulle jeg nu få forklaret Knægten at jeg havde slået endnu en fugl ihjel?


Men så slog det mig ... Frank, den døde fugls makker! Sad han ikke bare der og fløjtede? Sad Frank ikke bare der og hakkede glad og tilfreds i en stump gulerod som om intet var hændt? Dens cellekammerat igennem mange, mange måneder havde lige taget biletten og han sad bare der og så fornøjet ud på sin pind!? Har jeg næret en slange ved min barm? ... En skurkagtig fugl på min skulder?


Jeg vil holde øje med Frank fremover, meget nøje. I know what you did this morning!

Ingen kommentarer: